Maktgalna dörrstopp eller där för att hjälpa dig?

När jag tillsammans med en grupp kompisar besöker stadens uteställen brukar jag sällan tänka på de där gubbarna som i sina stora svarta jackor står i dörren och gör sitt absolut bästa för att se sura eller tjuriga ut. När man tagit sig förbi dem i entrén behöver man, om man har tur, inte ens se dem igen förrän det är dags att ta sig ut igen.


Har man "otur" och har druckit på krogens yta, där de med jämna mellanrum langar över drinkar och shot över bardisken, blir man behandlad som skräp eller om man återigen har "otur" och är av det kvinnliga könet, värre. Medan killar löper stor risk att bli slagna av krogens maktgalna dörrstopp så får tjejer utstå med förnedrande blickar och hånfulla skratt. Vakterna ska vara dem jag ska kunna springa till när en kille tafsar på eller följer efter mig under kvällen. 
Enda gången en vakt har stått upp och hjälpt mig var då en kille började kasta ur sig rasistiska glåpord när jag försökte försvara en väninna som vände sig till mig och sa hjälp efter att sliskkillen gång på gång försökt kyssa trots hennes nej. Då hjälpte vakten först att få bort killen och ställde sig sedan bredvid oss för att hindra att killen närmade sig igen. Övriga gånger har vakterna nickat när jag bett om hjälp och försvunnit i folkmängden när jag vänt mig om för att peka ut han som tog mig på rumpan.
Dessa gånger har jag varit nykter. Värre är det när man är berusad. För tydligen finns det en oskriven regel som säger att berusade tjejer går inte att lyssna på, då förs vi nämligen tillbaka i femtiotalet.

När man väl blir för berusad och inte kan gå rakt eller om man har otur och börjar spy så blir man genast utkastad. Till viss del är det rimligt då det finns en lag som säger att krogen inte får servera alkohol till en redan berusad kund, men vilken är det som säger att man inte ska få hämta ut jackan innan man slängs ut i kylan?
     Frågan går inte att undvika, varför serverar ni alkohol på området om det inte är meningen att man ska ta en och annan drink? Visserligen blir jag inte nära på berusad varenda gång jag dricker, men jag har varit ute på krogar en hel del och jag kan säga att jag inte har stött på många besökare som inte varit "lite för" berusade om inte skit fulla.

Om man lyckas undvika att bli full innan klockan 2 då krogen stänger och det är dags att ta sig ut får man förbereda sig på nästa möte, då någon ut av dessa gubbar kommer och börja putta en mot garderoben. De vill nämligen hellre att man ska stå där och trängas tillsammans med krogens övriga 200 besökare istället för att stå snällt på någon del av klubbens tomma yta i väntan på att garderobskön ska kortas ner. För det är mer rimligt. Detta är helt enkelt ett av deras sätt att få ett maktrus, för efter att ha stått i dörren rastlösa måste de få röra på sig lite, och nu slipper de göra sina push-ups efter sitt "hårda" pass.

Vilka är dessa vakter egentligen? För de påminner inte om män i 45 års ålder, vilket deras utseende ofta skvallrar om, utan deras beteende får mig snarare att komma tänka på fjortisarna från högstadietiden. Ni vet de som kastade ur sig fula ord till läraren innan de gick ut och gapskrattade, de som fick oss alla att himla med ögonen.

I många fall är killen eller gubben som står i dörren är inte där för att hjälpa dig, utan han är där för att få sitt nattliga maktrus innan han tar sig till säng. Han är en maktgalen dörrstopp som med stora sannolikheter kommer förstöra din kväll.

Jag måste påpeka att det finns vakter som inte följer denna beskrivning och kan vara helt reko killar.  Även om de inte är en majoritet...