Med utsikt över Bocken

När jag bläddrar igenom gamla blogginlägg blir jag nästan förskräckt över exakt hur många av dem som börjar med någon form av referens till kaffe eller redbull. Uppenbarligen konsumerar jag betydligt mycket mer av dessa två drycker än vad någon människor borde göra.
 
Och denna eftermiddag har jag inga planer på att bryta några traditioner. Dagens andra kopp med espresso står bredvid datorn och jag sitter och drömmer om det kommande jullovet hemma i Gävle. Om hur man för första gången på länge ska få njuta av all julstämning som oundvikligen strömmar in när man ser Bocken stå på sluttningen utanför stadsbiblioteket. Genom strategisk placering sätter man sig på ett kafé som erbjuder perfekt utsikt Bocken. Och en sen eftermiddag, med julen runt hörnet, mellan bubblande tjejsnack & smuttandet på en kopp nybryggt kaffe, kastar man ut en blick över Bocken med jämna mellanrum. Och andas in julstämningen.
 
Än så länge är det tredje advent. Skolan fortsätter i några få dagar till, sedan är det dags att fylla på förrådet med julklappar, som man sedan slår in medan man lyssnar på Frank Sinatras jullåtar innan man värmer upp glögg och ser ikapp sig på alla avsnitt av julkalendern som man missat.
 
Visserligen är jag själv den som köper lite presentpapper och slår in mina paket i rekordfart innan jag slår på kaffebryggaren och unnar mig en kopp kaffe. Med ett "för det är jag värd" klapp på axeln. Däremot så finns det vissa andra som köper fyra olika sorters presentpapper, tre färger på snören, etiketter att fästa på julklapparna som önskar mottagaren en God Jul och mycket därtill. Och sedan spenderar en halv dag med att piffa upp sina paket riktigt ordentligt så att mottagaren nästan får skuldkänslor när det är dags att förstöra den fina inslagningen. Jag blir alltid lika imponerad av det tålamod som krävs för att slå in paket.
Sedan blir jag alltid lika smått irriterad när min lillasyster, som är en av den ovannämnda typen, insisterar på att spendera minst tjugominuter på att slå in varje present. Puh. Blir trött bara av att titta på. Eller att tänka på saken... Tror jag tar en till espresso.
 
Kaffe - bocken - gävle - julstämning - tjejsnack