Galway Girl

Mitt hår är inte svart och mina ögon är inte blå. Jag har aldrig varit i Galway. I Irland överhuvudtaget. Men det är nästintill omöjligt att lyssna på Steve Earles röst sjunga om the Galway Girl och inte få ett oförklarligt sug efter att sitta på en irländsk pub, någonstans i en liten by, med en Guinness i handen. Omgiven av den där irländska accent. Den som får en att gapa (kanske dregla lite om vi nu ska vara helt ärliga) och febrilt leta efter källan till vad som måste vara en av de mest… lockande accenterna i världen.

Eftersom jag är något av ett proffs på att underhålla, tja, vilket ämne jag än nu råkar vara insnöad i - har låten The Galway Girl varit satt på repeat den senaste timmen. Ja, jag är faktiskt inte bara lite förälskad. I låten. Sångaren Steve Earle.

Så här sitter jag nu och kollar biljetter till whiskeyn’s hemland. Och nej, jag skulle inte enbart resa till Irland för att jag har lyssnat på en låt.

Men att resa dit, och höra The Galway Girl spelas live, på en pub, med en Guinness. Det känns som en lika bra anledning som någon annan för att åka dit.

”Well, I took a stroll on the old long walk - Of a day -I-ay-I-ay - I met a little girl and we stopped to talk
Of a fine soft day -I-ay-I-ay - And I ask you, friend, what's a fella to do –

'Cause her hair was black and her eyes were blue - And I knew right then I'd be takin' a whirl”

Lyrics by Steve Earle

My hair is not black and my eyes aren’t the color blue. I have never been to Galway. Or to Ireland at all to be honest. But it is next to impossible to listen to Steve Earle sing about the Galway Girl and not be hit by an inexplicable urge to sit down at an Irish pub, in a small village somewhere, with a Guinness in hand. Surrounded by that Irish accent. The one that makes you drop your jaw (perhaps drool a bit, if we’re being honest) and quickly searching for the source of what simply has to be one of the most… seductive accents in the world.

Since I am something of a professional in maintaining the latest subject that I am currently hooked on – which is why The Galway Girl has been set to repeat for an hour or so. I don’t have just a little bit of a crush in the song. And the singer.

So here I am. Looking at tickets to the home of whiskey. And no I probably wouldn’t travel to Ireland only just because of a song. But going there to hear The Galway Girl played live, to sit in a pub with a Guinness in hand. Well that feels like as good a reason as any other.

 

Stockholm - The galway girl - galway - ireland - steve earle
1
Ida från eldinas 30års

Har haft den drömmen om Irland i många många år, jag hänger på! 😁

Svar: Visst är det ett drömresemål?! På toppen av min lista. :)
Sara Sharifpour