"You are such a snob"
”Men - vilken snobb du är!”
Nu råkar det vara så att jag inte alltför sällan fått höra från nya bekanta att de vid första ögonkastet trodde jag skulle vara snobbig. Ända tills de pratade med mig och insåg att ”hallå, du är ju faktiskt trevlig. Riktigt trevlig!”
Att jag sedan gärna dricker bubbel och inte helt ogärna på Grand hotel - det, tja, det hör ju faktiskt till saken.
Inte för att det är något nytt, varken min förkärlek för bubbel eller för att hänga på femstjärniga-hotell. Vilket för övrigt var ett av mina måsten i både Rom och Florens - att njuta av en drink på Plaza.
Men nu när jag snart fyller 32 - bara två dagar kvar - har jag insett att det finns något mer i den femstjärniga-upplevelsen som jag gillar, förutom bubblet. Det är servicen som oftast (inte alltid) kommer med upplevelsen som lockar mig.
Det slog mig idag vid ett besök på en gammal favoritrestaurang. Hur många serviceplatser har jag inte hört att man ska se vad gästen vill ha innan hen själv vet om det? Tja, det var intressant att se tre ur personalen fullt upptagna, en med att smutta på sitt vatten, den andra med att prata med en vän som var på besök och den tredje som strosade runt från diskmaskinen till baren och så in i köket. Allt medan fem gäster såg sig omkring i väntan på att få beställa mat och efterrätt.
Synd att femtiöringen inte finns längre. Annars hade jag helt klart tagit efter vännen som vid dålig service lade till 50 öre till notan - bara för att visa sitt missnöje.
Skillnaden på 23 och 32. En allt lägre tolerans för dålig service. Visserligen var hon 23 då och före sin tid som alltid.
//English:
”You are such a snob”
As it just happens, I have heard this before. Usually from new acquaintances who’s first impression of me apparently scream ”snob”. Up until they actually spoke to me and discovered that: ”hey, you’re actually really nice”. What can I say - I am just a case of not judging a book by its cover.
The fact that my choice of beverage tends to be champagne and preferably at Grand hotel is not really - or well, it really is to the point. Not that it’s anything new, neither my love of champagne or preference to spend time at five stars. Which on a side note was one of my musts in both Rome and Florence - that is to have a drink at the Plaza.
But now as I am closing in on 32 - only two days left now - I have realized that there is more to the five star experience that I love, besides the champagne. And that is the service that usually comes with it.
It hit me today when I visited an old favorite restaurant. How many places haven’t I interview at that all said that a key feature in any service personal is to be able to see what the guest wants before they know it themselves? It was interesting to see how the staff at the restaurant did the exact opposite and fully occupied themselves with drinking water, idly walking around and talking to visiting friends. All while the guests, present party included, tried to get their attention.
If only the halfkrona still existed, I would have done what my friend Marie always did, does when subjected to bad service and tip half a krona - just to show that she was not happy.
Oh the difference between 23 and 32. An increasingly low tolerance for bad service. Of course Marie was only 23 then and way ahead of the curve as always.