Summer summerland

En smutt av en liten kaffedrink jag blandat ihop och tillsammans med Jane Austens Pride and prejudice bredvid njuter jag av lördagsnatten. Jag försöker hålla tankarna i Hertfordshire där Mr Darcy är på besök hos Elizabeth. Inte det lättaste kan jag säga.

Sommaren och den solbruna färg man brukar få efter ett par timmar under solen, lockar när Jason Mraz Lucky spelas på spotify. Eller hur låter en dag liggandes vid polen i bikini följt av en kväll förfest med alla kompisarna innan man sticker ut på stan och dansar och flirtar lite på dansgolvet? Efter polen tar vi en mumsig daiquiri medan tjejsnacket tar plats. När det äntligen är dags att fixa till sig sätts spotify på och alla letar fram sina favoriter medan frisyrerna bestäms och tjejerna som varit och shoppat på stan droppar in. 
En gemensam tequila shot innan alla springer åt olika håll. Jordgubbar och körsbär bjuds som tilltugg och vinet korkas upp. En sista drink innan det är dags att åka ned till stan så att gänget hinner ta en sommardrink och göra lite folk sightseeing på Brända bocken innan klubben öppnar portarna och det är acceptabelt att missa de sista timmarna av sol. Väl inne blir det mingel innan Dj:n sätter på den första låten man kan dansa till något annat än J-Lo (som btw inte är okej att spela på dansgolvet efter 2000-talet). 

En sväng ut i det svala juli-luften medan man återfår andan efter att hoppat i takt till "In this City" av Iglu & Hartly. Sommarklänningarna regerar utanför och killarna står klädda i t-shirtar utan att frysa halvt ihjäl medan ciggaretten brinner ut och det är dags att återvända till minglet. 

När klockan slår 02 är det dags att röra sig hemåt men en tur till Max innan man skiljs åt är obligatoriskt. Ingen vill hem än utan tar en promenad i det nu smått kyliga natt-luften och allsång bryter ut. Först nynnar de längst fram till tonerna av Patrik Isakssons "Innan klockan slår" och vi hoppar in och fyller med texten. När vi är framme har vi hunnit sjunga oss trötta och refrängen ljuder en sista gång innan vi hoppar in genom dörren och fram till beställningsdisken. 
En stor pommes frites och mozzarella sticks för mig. Solen har börjat sin uppgång när vi åter kliver ut i det svala och friska luften. 

Nu är det väl dags att återgå till boken. Kanske tar en tur till en solarium och försöker intala mig själv att sommaren är på gång. Trots att snön bara flyger ner i farten 110/km i timmen så tror jag att jag kanske lyckas, för när det kommer till det jag vill ha är jag så där irriterande envis.