Norrlandstjejen

"Men, kolla på henne. Vad stark hon är!"
 
Förvåningen lyste igenom när men storasyster såg mig röja bort snö från uppfarten.Medan jag forslade bort en skyffel fylld till max stannade hon upp, för att påpeka för sin kille exakt hur fylld skyffeln var.
 
Ja, jag är faktiskt inte bara lite men sjukt mycket starkare än jag ser ut att vara!
 
Snöröjningsprojektet pågick igår! Vilket var på tiden för det rykte nästan från däcken när man försökte ta sig upp på uppfarten. Då var man åter i Norrland. De massiva högarna med snö som bildat en mur runt staden visar tydligt att man har lämnat storstaden där snö mer känns som dekoration. Stadens accessoar under för jultiden när julbelysningarna lyser upp. Och sedan en belastning när januarimånad inleder det nya året.
 
Att jag är hemma i Gävle har det minst sagt ett par tecken på. Det vill säga förutom tågbiljetten med destination Gävle, den 7 timmar tågresan dagen innan och besöket på Valbo Köpcentrum igår & idag.
 
När jag strax efter midnatt står utanför husets framdörr och skyfflar bort snö, hackar bort is och sedan sätter mig i värmen, med mor och syster som är i full fart med att baka tårtor och brownies - då är jag hemma!
 

(Och när timmen är slagen 00.27 och datumet blivit den 24 december. Och jag sitter och skriver på min C-uppsats, då känner jag mig som en riktig student!
     När jag sedan lägger ifrån den för att ta en sista runda på isen utanför framdörren.
 
                       Då känner jag mig mer än någonsin som en tjej från norrland!)
 
 
 
 
gävle - januari - norrland - snö - valbo