Tankeverksamheten efter 3 koppar kaffe & en Redbull

Ja, jag läser nyheterna. Som blivande journalist så är det en självklarhet och ett måste. Så jo, jag har hängt med i nyhetsutvecklingen den senaste tiden, veckorna, månaderna och åren. Tyvärr måste jag erkänna att man som nyhetskonsument blir van vid all våld, hemskheter och orättvisor som råder ute i världen. Eller van kanske är fel ord...Avtrubbad. Exakt, så är det. Man blir avtrubbad.
Men, vissa dagar, när man druckit tre koppar kaffe och en redbull, och man är lite extra skarp, så kan man reagera på exakt hur ofattbara nyheter kan vara.
 
Just nu har jag bara en tanke som strömmar genom huvudet: "Vad i helvete är det som händer i Ryssland? Är det här på riktigt? Seriöst? Va??? Är de helt galna?"
Blott månader efter glädjen över att Frankrike äntligen tog steget in i 2000-talet och tillät sexkönade äktenskap - har Ryssland tagit steget tillbaka till 1800-talet.
 
Det här är ett urval av tankarna som börjar bråka så fort jag tänker på vad jag precis hörde. Men jag ska andas och försöka förklara mig.
För uppenbarligen så är det något som har gått väldigt fel här. Helt plötsligt har Ryssland lämnat 2000-talet och tagit en tur tillbaka i tiden. Och nu när konservativa kretsarna ändå är på gång så måste de ju också konstatera vart kvinnan hör hemma egentligen. Tydligen är det i hemmet. Där ska hon göra såna där vanliga saker som att, städa, laga mat, stryka kläder och ta hand om barnen.
För mig kom det lite som en chock att läget såg ut på detta vis - så det är inte fördomar jag har utan det var ett ryskt par som stolt deklarerade att "alla vettiga kvinnor borde vilja vara hemma och ta hand om barnen och stryka kläder".
Eller, de nämnde väl inte det där med strykningen, men visst passar det bra in bland sysslorna: Städa, laga mat, stryka... Känns logiskt!
 
Så ser den ut. Den perfekta bilden av en kvinna...på 1920-talet!
Och människors privata åsikter om andras sexuella läggning kan de faktiskt få behålla för sig själva. Det har lika stor plats i lagrummet som religion bör ha - ingen alls!
Det är helt enkelt: None of anyones business!

Själv stryker jag kläder med min plattång, lagar mat i mikron och om de få gånger som jag har städat upp efter någon kille så har jag varit två steg ifrån att slå ihjäl honom!
 
 
Vilket för mig till nästa nyhet: En advokat pratar i nyheterna. Hans klient har skjutit en kvinna i Örebro varefter kvinnan avlidit.
Advokaten: "Mannen förnekar brott. Han menar att han har hållit i vapnet men hans uppsåt inte var att hon skulle avlida."
Mina tankar om uttalandet går inte riktigt att censurera tillräckligt för att publicera i skrift. Så jag avslutar med det så får du själv fundera över vad hans uppsåt kan ha varit... när han sköt kvinnan - med en pistol.
 
2000-talet - advokaten sa - journalistik - nyheter