Champagne-fredag

Studier är allvarliga saker. Så är det. När man väl har valt ett ämne ska man självklart lägga ned tid på att plugga inför lektionerna och inte bara sista minuten plugga inför en tenta... Även om det är det sistnämnda som alltför ofta varit mitt alternativ. Vad kan jag säga? Så blir det när man genomgående har prioriterat att jobba på studentpubar, tagit på sig deadlines och slutligen fikaträffar med vänner.

Tro inte att detta på något sätt minskat pluggandet. Det har istället inneburit många sena nätter. Oftast med alltför stora mängder kaffe & redbull.
 
Hur viktig jag än tycker att studier är (!) har jag - efter flera års studier - liksom svårt att se vitsen med att stressa upp sig själv till punkten där man får panik inför en tenta. Som man dessutom kan göra om.
Det bästa är att det var min kära mor som vid sidan om att ha betonat vikten av att få bra betyg, att plugga för en bra framtid också lugnat ned mig när stressen över en tenta blivit för stor och sagt att "Gör bara ditt bästa, det räcker. Vad är det värsta som kan hända?"
 
Nervositet och kanske till och med lite stress är bara ett tecken på att man tar något på allvar och jag menar inte på nåt sätt att trivialisera den ångest som många känner inför viktiga tentor. Och jag menar inte att man ska slänga upp händerna och hoppas på det bästa.
 
Men när man ser till hur kort livet är, kan man ju fråga sig själv om det verkligen är värt att driva sig själv till en gräns där man inte ser ljuset i slutet av tunneln. För det är faktiskt galet många som kommer till den gränsen.
 
Utan att inse att studietiden här på Universitetet är som tonåren - man kommer ut från den snabbare än man tror och sedan undrar man hur man kunde ha låtit sig själv må dåligt för något som ändå är över så snabbt.
 
Jag har precis skrivit en tenta och för säkerhetsskull anmält mig till omtentan.
 
Nu ska jag måla läpparna, hämta upp en kompis på hennes arbetsplats och åka till en annan väninna för "Champagne-fredag" och fira att jag har gjort tentan - inte att jag har klarat den.

För det spelar egentligen ingen roll om jag klarar den här tentan eller inte. För vad är det värsta som kan hända?
Stockholm - champagne - fredag - plugga - relax - universitetet