Rules

                                    

När jag kände den ljuvliga doften av choklad som reste sig från Guldlådan, var det droppen över bägaren. Jag hoppade snabbt upp från soffan på jakt efter lunch. För det är faktiskt först efter maten som man äter efterrätt, har jag hört i alla fall. Inte för att jag själv brukar följa denna så kallade ”regel”. 

Egentligen var det en bekant till mig som uppmärksammade mig på det när hon vägrade att smaka på de svenska (vi var i New York) godbitarna i godispåsen jag tagit med mig, förrän efter att vi hade ätit middag. Vilket visserligen var helt okej. Förutom att det här var en godispåse fylld till brädden med sura, salta och söta godisbitar - the best of the best - och så ville hon vänta. Det kändes… fel. 

Något förvirrad gick jag med på den bisarra idén att Vänta med att äta godis till efter maten? Och vi började med våra fantastiskt goda hamburgare på Shake Shack innan jag fick tillåtelse att plocka fram godispåsen. 

Så fast att jag egentligen inte brukar vänta till efter maten kände jag att det alltid är kul med lite variation i vardagen. 

Förresten är det inte så att vi var helt laglösa i vår hus, snarare var min mor Drottningen och hon styrde över oss med en militärisk precision. Det var bara det att den här Godis-äter-man-Efter-maten-regeln inte var en del av familjens repertoar. 

Fast det är mycket möjligt att den fanns och helt enkelt ignorerades av mig och mina systrar som alltid varit envisa var och en för sig, men när vi slog ihop våra krafter var det få som kunde stoppa oss från att göra det vi ville. Lite som systrarna Halliwell (Förhäxad referens). Hur som helst kan man säga att vi inte bara åt godis på lördagar, även om var det såklart var lite extra festligt då.  

Men tillbaka till regeln. Personligen anser jag att efterrätten smakar som bäst om den avnjuts innan huvudrätten serveras. Något som på intet sätt har att göra med bristande tålamod, och självklart tror jag på konceptet Efterrätt efter maten också, bara det att jag inte riktigt tror på begränsningar. När det kommer till efterrätt är mitt motto - more is better! 

Men det är något synnerligen smaskigt med att äta den söta desserten innan varmrätten. Testa om du inte redan gjort det! 

Som du säkert listat ut så var den ovannämnda guldlådan, den som fick mig att springa in till köket på jakt efter mat, full av dessert. Eller i det här fallet noggrant utvalda chokladpraliner från favorit-chokladbutiken Leonidas, som är sista stoppet på min mors årliga besök hos sin syster i Belgien. 

Den här lådan är en Sara-specialare och består främst av bitar av mörkchoklad med likörfyllning. 

Med guldlådans innehåll i åtanke har jag gjort den objektiva bedömningen att väntandet tjänade mig fem guldstjärnor. Vilket inte alls är så illa för en helt vanlig tisdag. 

 
English:  

The heartwarming scent of rich chocolate rising from the Gold box on the table did it. I was quickly on my feet heading for the kitchen in search of some lunch. 

Because you have to eat your food before having dessert, or so I’ve heard. Not that this is a rule I usually follow. 

It was actually a friend who brought my attention to this fact when she insisted to wait before trying the delicious pieces of Swedish candy (we were in NYC) until after we had finished our dinner. Now this was fine. Only that this was a bag of candy filled with all the favorites: salty licorice, sweet and sour pieces, it was the best of the best and she wanted to wait. It just felt… wrong.  

Somewhat confused I agreed to go along with this bizarre idea of Waiting until after dinner? And so we started with a couple of burgers from Shake Shack before I got the green light to bring out the candy. Now even though I don’t usually wait until after eating, it just isn’t how I was brought up, I do enjoy some variation in my routines. 

And just for the record it’s not like we were total outlaws in our house. In contrast my mother was the Queen and she ruled over us with military precision. It was simply that this Dessert-comes-After-food-rule wasn't part of our repertoar. 

Though I must admit that there is a strong possibility that it existed and was ignored by me and my sisters, who have always been stubborn enough each on our own, but next to invincible when we joined forces. A bit like the Halliwell sisters (Charmed reference). The power of three. So yes, you could say that we didn’t only enjoy candy on Saturdays, even if it was more special then. 

But back to the rule. I am of the personal opinion that dessert and candy tastes better when enjoyed before the main course. This having nothing to do with failing patience and though I believe in the concept of dessert after dinner too, I just don’t believe in limitations. When it comes to dessert my motto is - More is better! 

With that said, I must say that there is something particularly delicious about tasting a sweet pastry before starting on the main. You should try it! 

As you have probably figured out already, the Gold box mentioned above, the one that had me running for the kitchen, was filled with dessert. Or in this case carefully selected pieces of chocolate from our favorite-store Leonidas which is the last stop on my mother’s yearly visit to her sister in Belgium. 

This box is a Sara-special-mix and consists of dark chocolate pralines with liquor. Now with the content in mind I did an objective assessment that the waiting earned me five gold stars. Not to shabby for a regular Tuesday.

 
Brussels - Charmed - Dessert - Food - Halliwell - Leonidas - New York - Shake Shack - Stockholm - Svensk lösgodis - chocolate - lifestyle - the Queen