B-day numero 29

När min mor var ett år yngre än jag är nu var hon gift. Inte nog med det, hon hade dessutom tre barn och kunde laga persiska grytor som visserligen alltid behövde en smutta mer salt, men som trots det var hur gott som helst. 

- Jag menar på intet sätt att kritisera mammas matlagningsmetod men det är alltid underhållande att se hur hon öppnar köksskåpen, på måfå plockar ut ingredienser och spontanar sin väg till en färdig rätt. Love it! 

När jag idag fyller 29 år (YAY me!) har jag varken barn eller make (eller tjej). Och jag absolut älskar att vara singel. 

I det persiska köket utgår jag från att jag genom att följa ett recept skulle kunna laga en persisk gryta om jag nu ville… Men nu råkar det vara så att jag älskar plockmat, praktiskt nog. Dessutom lagar jag världens godaste kyckling med persiskt ris toppat med zereshk. Så jag vet att jag kan. 

När jag nu firar att jag för 29 år sedan idag tog mitt första andetag är det inte bara tårta och ballonger. Inte i år. Eller, jo, det kommer troligtvis att bli mer tårta än jag redan har ätit och ballonger, eh hell yes! För vem i hela världen säger nej till ballonger liksom? Med 2017 som numera är känt som året innan jag fyller 30 (!) är det hög tid för en lista över saker som jag vill ha uppnått innan jag tja, fyller 30. 

- Åldern som hos många verkar vara orsak numero uno för ångest. 

Men förutom listan över Att göra innan jag blir… är det givande att se tillbaka på året, att uppskatta allt man har uppnått, och inse att man faktiskt har gjort något alls. 

 Saker jag gjorde när jag var 28: 

 - Hade mitt första hotelljobb på Radisson Blu Skycity. 

- Gjorde en efterlängtad praktik på PR och kommunikationsbyrån Cohn & Wolfe. 

- Med bästisen åkte jag tillbaka till Nicé där vi firade vår 10 årsjubileum. 

- Sedan åkte jag på min första (men inte sista) soloresa, det blev Nicé, igen. 

- Så skrev jag ett par frilansartiklar, bland annat en intervju med Denise Rudberg, för Östermalms Saluhall magasin. 

 

Så kommer vi till min (något redigerade) lista för Innan jag blir 30: 

- ha ett jobb. helst ett som jag absolut längtar efter på söndagskvällarna men jag nöjer mig för ett som betalar hyran och lite till 

- att jag ska skriva på högvarv, blogga, frilansa, you name it

- besöka Paris!! 

- våga mer! (vilket är ett ständigt mål eftersom man inte kan ha för mycket mod när det kommer till livet) 

- upptäcka och komma i kontakt med många fler inspirerande människor runtomkring världen.  

 

 
 
 English 

Here's the thing. When my loveliest mother was one year younger than I am now, she had three (wonderful if I may say so myself) daughters. She was married husband and she could cook proper Persian food, that though it just about always needed a bit more salt than she added was absolutely delicious. 

- This is in no way critisize my mom's cooking, however I do enjoy watching as she goes from opening the kitchen dressers, randomly getting ingredients and sort of winging her way to a finished dish. 

Today is my 29th birthday. So... you know, Yay me!! And as I turn (or just turned 29) I absolutely LOVE being single (LOVE IT!) The whole not having kids or boyfriend/husband (or girlfriend for that matter) to have to consider when I try to decide what to do next. The freedom is unlike anything else. Also my cooking skills in the Persian cuisine are somewhat limited to only being able to cook the worlds best chicken with Persian rice and zereshk. 

So what am I celebrating besides it being 29 years since I took my first breath? Though I am a big fan of breathing, something you never fully appreciate until hit with a bad cold, it isn't too much of a challenge is it? 

So I have this tradition of looking back at the year gone by and of course set up goals for what to achieve the following year. While most people reserve this for New years I prefer to do it at birthdays. To remind myself that the passing year hasn’t sucked.

 Things the 28 year old me did:

  • worked the front desk of a hotel
  • got an internship at the international PR & Communications firm Cohn & Wolfe 
  • Finally travelled back to Nicé with my best friend, where we celebrated our 10 year anniversary
  • Survived my very first (but not last) Solo-trip 

- and wrote a couple of articles, one of which was an interview with one of Sweden’s biggest crime writer, for a Stockholm food magazine 

 What I want to have done Before I turn 30:

- get a job, preferably one that I love

- write! freelance, blog and more. 

- visit Paris!

- have the courage to do MORE than I currently am. Which is always my goal. 

- find more career oriented people around the world to be inspired by. 

 
 
 
Gävle - birthday - inspiration - single