The Ultimate Playlist

En riktigt bra spellista kan förhöja nästan vilken aktivitet som helst. Helt plötsligt är det inte lika jobbigt att exempelvis diska, städa eller ett träningspass. Visst man kanske inte längtar efter att få diska men det blir bara lite bättre. 

För några veckor sedan gjorde jag något väldigt ovanligt. Jag satte mig ned och letade rätt på en massa låtar som jag verkligen verkligen gillar och sedan uppdaterade jag min Iphone med dessa små godisbitar. 

Okej, nu känns det som att jag byggt upp förhoppningar om hummer för att sedan leverera sönderkokt broccoli. Hur mycket jag än nu älskar broccoli är jag fullt medveten om att det inte är allas favorit. MEN, det är något som ni bör veta om mig och det är att när det kommer till vissa utvalda saker så är jag extremt bortskämd. Något som helt och hållet kan skyllas på mina föräldrar, ni vet, för att det därför de finns lite grann. Min familj -  som består av mamma, pappa, lillasyster och storasyster - är nämligen av det slaget att vi nästan oavsett vad alltid skyndar oss för att hjälpa varandra med minsta lilla grej. Med undantag såklart, men det är inte helt ovanligt att jag åker hem till Gävle för att pappa ska få installera om min dator… Exempelvis. Vilket innebär att jag har en support-system i Iron man-nivå. Så tillbaka till den här spellistan. 

Jag är då inte en person som med jämna mellanrum uppdaterar min spellista för lyxen att kunna lyssna på alla mina senaste favoriter på tunnelbanan. Icke sa Nicke. Det är en något väldigt lyxigt i min värld. Istället brukar jag be min fantastiska lillasyster, som är snäppet mer teknisk än vad jag är, att en gång vartannat år ta min mobil och lägga in lite musik med instruktionerna ”vad som helst. Jag vill bara ha nåt! Men alltså, bra musik…”. Vilket brukar resultera i en mix av gamla och nya låtar, många som jag aldrig hört tidigare. Sedan lyssnar jag sönder på musiken och så gör vi om det hela tre år senare. 

Så ja, jag är liiite bortskämd och yes, jag är en sån där storasyster. Men det är helt okej, för hon tycker om mig. Oftast iallafall.  

Men! Nu efter den ovanliga och kanske inte särskilt imponerande händelsen då jag satte mig och uppdaterade musiken ”alldeles själv” har jag numera en fantastisk komposition av låtar som bara kan liknas vid världens bästa förspel och som de första dagarna (och fortfarande ibland idag) ledde till en Musik-orgasm. Och eftersom det var första gången så kan förstår jag om du är lite tveksam men det kan faktiskt hända om musiken är så bra! 

Och självklart vill jag dela med mig av ett urplock av denna Musik-orgasm komposition. 

Så därför har jag skapat min Ultimata Spellista - designad för maximal upplevelse och njutning. Och ja det är fortfarande musik jag pratar om! 

The Playlist 

  1. 4 non blondes - What’s up
  2. Bryan Adams - Open Road
  3. Pavarotti - Nesusm Dorma
  4. Eros Ramazotti and Tina Turner - Cosas de la vida (Cose Della Vita) 
  5. Edith Piaf - la vie de la rose
  6. Chopin - Spring Waltz 
  7. Chuck Berry - Never can tell 
  8. Edith Piaf -La Boheme 
  9. Aerosmith - Falling in love is so hard on the knees
  10. Billy Joel - River dreams 
  11. Beach Boys - Surfin Safari 
  12. Bryan Adams - The only thing that looks good on me is you 
  13. Pavarotti - Figaro 
  14. Queen - Bohemian Rhapsody 
  15. Micael Buble - Save the last dance for me
  16. Yves Larock - Rise up 
  17. Frank Sinatra - The way you look tonight

To listen to the playlist: The Ultimate playlist (Slightly modified version) 

 

 

English: 

A few weeks back I did something unusual. I sat down and I looked up a bunch of songs that I really really like and then I updated my iPhone with these pieces of delicious candy.  

Okay, so now I feel like I built up your expectations for lobster only to deliver broccoli. And as much as I love broccoli I know that it isn’t everyones favorite. BUT, there is something you should know about me - when it comes to certain things I am extremely spoiled. And I blame my parents. You know, cause that’s what they’re there for. 

Because my family - which consists of my mom, my dad and my two sisters - are wired so that we’re very quick to always help each other out with everything. With some exceptions of course, but it’s not too unusual me going home for the weekend so that my dad can re-install my computer software… For example. So basically I have a support-system in the Iron Man-level. So, back to that playlist. 

I am not someone who regularly updates her playlist to be able to listen to all my latest favorites on the subway. No sir. In my world that’s quite luxurious. Instead I tend to ask my fabulous younger sister, who is slightly more technical than I am and who has considerable more patience with computers, to update my phone with some new musik once every other year or so. Which usually results in a mixture of something old, something new and a little something blue. Then follows a period when I listen to the songs until the order of the songs are deeply imprinted in my mind and then we do the whole procedure again three years later. So yes, I am a teeny tiny bit spoiled and yes, I am one of those big sisters. But its okay, because you see she likes me. Most of the time anyways. And I would do basically anything for her. Besides bake or cook something very advanced. I just wouldn’t do that

But! After that unusual and probably not too impressive occurrence of me sitting down and updating my music ”all by my self”, I have now a fantastic composition of songs that can only be compared to the best foreplay in the world and that in the first days (and sometimes still) induced a Music-Orgasm. And as it was the first time I experienced this myself I can understand if you have your doubts. But it CAN happen if the music is THAT good. 

And of course I want to share this experience with a selection of this music-orgasm-inducing composition. Which is why I created my Ultimate Playlist - designed for maximal experience and pleasure and Yes I’m still talking about music! Enjoy ;)

 

 

Bryan Adams - Edith Piaf - Frank Sinatra - Music - The Ultimate playlist - pavarotti - spotify