ostron-oskuld på Café Facile

Efter att bläddrat genom min instagram feed där vännens bilder från Fashionweek för Dagens Industri stod ut i mängden kunde jag inte hålla mig. Två snabba sekunder senare hade jag skickat ett sms där jag krävde en catch-up-dejt för att höra allt. Eftersom denna dam kan vara svårare att boka in än Obama, gjorde jag ett ovanligt tillägg i form av sista datum att svara.
 
Så gårdagen tog vi plats längst baren på Café Facile på Luntmakargatan. Med varsin Mimosa började vi systematiskt ta oss genom allt som hänt mellan himmel, jobb och resfebern som slog till då och då. Hettan från den öppna elden fick oss att längta efter sommarklänningar och ballerina och kylde inte direkt ned febern. 
 
Som aptitretare innan huvudrätten smakade jag äntligen för första gången på ostron. Med lite coaching från en tålmodig Yasmine kramade jag en citron över ostronet och hällde sedan på vitlöksröran innan jag tog tag i skalet och lät den glida ned i munnen. Allt enligt hennes instruktioner. Något som var till stor underhållning för kocken som hade första parkett från bakom bardisken. Så nu har jag tagit min ostron-oskuld. Och vad kan jag säga, det var en bra första gång.
Till huvudrätt valde vi båda varsin lamlår med stekta champinjoner. Som var - helt fantastisk. En timme senare befann vi oss båda i en matkoma framkallad dels av maten och dels av den extrema värmen från elden.
Så vi betalade notan och sprang ut i den friska luften. Puh. Mysigt som det var på Café Facile skulle jag nog föredra att sitta där en sommarkväll i sommarklänning och bara ben. Inte i vinterutstyrsel med strumpbyxor, kofta och...
 
Visserligen var det en rolig idé att beställa vid disken för att sedan få maten serverad vid bordet, men att springa runt för att läsa drink, mat och vinmenyn som alla satt på olika väggar gav känslan av att vara i vägen.
Oh well, helt klart värt ett besök när man är lite sugen på... Frankrike.







 
Frankrike - Stockholm - afterwork - café facile - dagens industri - mimosa