En modern kärlekshistoria

De senaste åren har det blivit alltmer populärt för killar att låta skägget växa. Vad var det exakt som hände? Helt plötsligt såg man fem män på rad, den enas skägg större än den andra. Och den som trodde att det var en fluga (som jag), en passerande trend som kom och försvann in i tysta natten hade mycket fel. För fyra år senare sitter killgäng och bröder fortfarande och utmanar varandra i favorittävlingen Störst skägg vinner. 

Om man ska tro Iman Khalaf är skägget det manligaste som finns. Han är då en av de fem männen på rad. Eller snarare kan man säga att han är den person de fem männen besöker när de vill klippa, trimma och styla sitt älskade skägget. Efter att ha gått ut frisörskolan dröjde det knappt fyra år innan Iman köpte salongen Barbershop i västkuststaden Borås. 

Personligen föredrar jag en tredagars-stubb framför en månadsprojekt av det episka Bravehart slaget. Men jag verkar vara en av de få och det verkar som att den man som inte har skägg önskar att han hade det. 

— När trenden kom för 4 år sedan var det mest hipsters som hade skägg men idag är det en hel livsstil runt att ha skägg. Vi män målar ju inte direkt naglarna eller använder smink så skägget blir vår grej. Sen tycker jag att skägget blir en accessoar för män, säger Iman. 

 

Var började kärlekshistorien om Iman och skägget? 

— Jag har alltid haft ett stort intresse för mode. När det sedna var dags att välja gymnasie föll mitt val på frisörlinjen. Jag gick ut frisörskolan år 2000 och började jobba som frisör samma dag. 2004 köpte jag min dåvarande salong Barbershop. Salongen gick fantastiskt bra och några år senare hade vi nyöppning och flyttade in i nya lokaler. 

 

Hur kom det sig att Noberu startades? 

— 2013 kom jag på andra plats i tävlingen Sveriges bästa skägg och upptäckte att det fanns en stor efterfrågan på manliga skönhetsprodukter. Det var då jag och Johan Lindell startade Noberu Of Sweden. 18 månader senare fanns Noberu i 22 länder och vi växer för varje dag som går. 

 

Vad är egentligen skillnaden mellan en frisör och en barberare? 

— Största skillnaden är att en barberare uteslutet jobbar med män. Medan en frisör kan arbeta med skägg och rakning, så man kan säga att en frisör är någon som både jobbar med män och kvinnor.

  

Vad är det bästa med att ha skägg?

Att man slipper att raka sig! Jag älskar mitt skägg - det känns som att jag har på mig en snygg kavaj. 

 

Vad ska män med skägg göra tycker du? 

Vårda det med bra produkter och trimma det. 

 

Vad ska man absolut INTE göra? 

Gå till en dålig barberare eller använda skäggprodukter som innehåller silikon. 

 

 

Finns det några vanliga misstag du har sett män göra i stylingområdet?

Precis som många kvinnor använder många män dåliga produkter som innehåller massa skit. Eller så använder de alldeles för mycket produkter.

 

Har du något knep för att hindra skägget från att stickas när du kysser någon? 

— Skaffa en kvinna som älskar skägg. Nä, min erfarenhet är att ju längre desto bättre. 

 

 

 

Fyra snabba: 

Vilket har varit ditt sämsta modeval?Jag älskar alla val jag gjort, de var rätt när jag gjorde dem. 

Din bästa stil? Den jag har idag. Rockig men dressad. 

Mat som alltid fastnar i skägget? Hamburgare och semla. 

Något som människor utan skägg aldrig kan förstå? Hur mycket man älskar sitt skägg.

 

 

 

3 tips för män med skägg: 

1. Ha en bra barberare

2. Vårdade med bra produkter (Noberu!)

3. Ge det mycket kärlek

 


Barber - Barbershop - Frisör - Iman Khalaf - Johan Lindell - Noberu of Sweden - Sveriges bästa skägg - Trollhättan - mode - skönhet
5
Nils

Bra grejer, brukar använda dom själv 🎅🏼

Helena

Jättekul att läsa om denna kärlek till skägg! 👍🏻

Svar: Vad glad jag blir att du gillade den 😘
Sara Sharifpour

Iga

Jag tycker att det är jättesexy och snygg att ha den typen av skägg!!!! Jätte interesant historia:) och gillar mycket folk med passion och interressnt styl

Svar: Håller med att det kan vara sexigt! Tack, vad kul att du gillade den. Tack för att du var med och tävlade! 😘💕
Sara Sharifpour

Parisa

Perfekt julklapp!

Svar: Verkligen! Tack för att du var med och tävlade ❤️
Sara Sharifpour

Caramellen

Älskar skägg ho ho, I take you to the barber shop ;p
För sent o tävla?

Svar: Hahaha! Ja, tyvärr. Nästa gång 😘
Sara Sharifpour