How Stephanie Plum saved my life

I love that my first crush ever was on a book character. And it was a head-over-heal kind of crush that never really ended. 

Fifteen years after I first discovered Janet Evanovich it makes me smile when I look back at how those difficult years, being depressed and bullied lead me to where I am today - A writer and a published journalist. 

It was one day, when I was twelve years old, just recovering from a cold that my sister forced me to go with her to the school-library where I stumbled across this book. You know how they say ”Don’t judge a book by its cover”? This instance showed that sometimes it is good to break that cardinal rule, because it was the cover of the book that caught my attention and so I picked it up and took it home with me. That’s where it began. The book was One for the Money by Janet Evanovich and after quickly reading it, the following days I made a couple more trips to the library and brought all the books written in the series with me home - devoured them, fell in love and started to write. 

These books and reading in general was the perfect escape from school and those feelings of ”not really finding your place in the world”, that many teenagers have. For the first time ever I discovered how reading created an alternate universe of escape when your life isn’t all that great. The way that Janet Evanovich captured the characters Stephanie Plum and Morelli made me fall in love, not only with Morelli but with the books and I promptly recommended the books to all my friends, cousins and sisters who all read them and of course fell in love with either Morelli or Ranger, which one does. 

As dramatic as it may sound, I always considered these books to have saved my life. Though I had read books prior to this, this was the first time I was sucked into a world outside my own. And at a critical time when I really needed it. When I was trying to find myself, dealing with being called a nerd, ugly and more. A time when I was hating my life at school and wondering when it was going to end. 

So yes, I honestly believe reading saved my life. I understood the power of words and at twelve years old I decided to become a writer. 

As I am sitting and reading Stephanie Plum at the age of 29, I find myself giggling and as excited as I was then. 

Thank you Janet Evanovich and I truly hope that everyone out there will stumble across something like a book, a song or something else that changes your universe as One for the Money changed mine. 

 

En Suédois: 

Jag absolut älskar att min första förälskelse någonsin var i en bokkaraktär och det var en uppe-bland-molnen förälskelse som aldrig riktigt har gått över. Femton år efter att jag först upptäckte Janet Evanovich, ser jag tillbaka på de jobbiga skolåren med ett leende, för att de ledde mig till den jag är idag: en skribent och publicerad journalist. 

Det var en dag när jag var tolv år, inte helt frisk efter en förkylning när min syster tvingade mig att följa med henne till biblioteket där jag snubblade över den här boken. Ni vet hur man säger ”Döm inte en bok efter omslaget”? Den gången visade mig att vissa regler är bra att bryta mot ibland, för det var just omslaget som fångade min uppmärksamhet. Så jag plockade upp boken som fick följa med mig hem och det var början. Boken var Lovligt byte av Janet Evanovich och efter att snabbt läst ut den, sprang jag ett par turer till biblioteket de följande dagarna och lånade hem alla böckerna i Stephanie Plum-serien. Jag slukade varenda ord, blev helt kär och kort därefter började jag att skriva. Byte-böckerna och böcker överlag blev den perfekta flykten från skolan och från känslan av att ”inte riktigt ha funnit min plats” som många tonåringar har. För första gången upptäckte jag hur böcker skapade en alternativ värld att fly till när vardagen inte var riktigt så bra. Sättet som Janet Evanovich fångade karaktärerna Stephanie Plum och Joseph Morelli gjorde mig förälskad och inte bara i Morelli men i böckerna. Därefter rekommenderade jag böckerna till vänner, kusiner och systrar som också läste och blev kära i antingen Morelli eller Ranger, vilket man garanterat blir. 

Dramatiskt som det må låta, har jag alltid ansett att de här böckerna räddade mitt liv. Även om jag hade läst böcker innan dess, var det här första gången som jag så fullständigt sögs in i en värld bortom min egen. Och det i en tid när jag verkligen behövde det. När jag försökte ta reda på vem jag var och hantera att bli kallad för en nörd (som om det var något fult), ful och massa mer, en tid när jag hatade skolan och undrade när det skulle ta slut. 

Så ja, jag tror verkligen att läsandet räddade mitt liv och jag förstod kraften i ord och vid tolv år bestämde jag mig för att bli en författare. När jag läser Stephanie Plum, nu 29 år, sitter jag och fnittrar precis lika uppspelt som jag var då. Tack till Janet Evanovich och jag hoppas att alla därute snubblar över något som en bok, en låt eller något annat som fullkomligt förändrar din universum såsom Lovligt Byte förändrade min. 

 
 
 
Gävle - Joseph Morelli - Ranger - Stephanie Plum - books - inspiration - janet evanovich - journalist - one for the money - reading - writer