When you realize you are growing up

Plattången är en flickas bästa vän. Visst heter det så? Tja, det gör det i allafall om man har lockigt hår och inte nödvändigtvis vill promenera runt med det lockiga varenda dag. 
 
Det många inte vet är att plattången är en multifunktionell verktyg och dessutom kan användas för att stryka kläder. Varje gång jag nämner det ser jag hur folk flinar som om jag precis kläckt ur mig ett skämt. 
Men det är verkligen hur praktiskt som helst, först fixar man alltså håret och sedan stryker ut skrynklor på klänningen eller skjortan man ska klä på sig. 
 
För knappt tre dagar sedan bestämde jag mig för att plocka ned strykjärnet som har legat i garderoben och prova att använda den istället. Så ikväll, efter middagen och innan jag satte mig ned för att knappa på datorn, ställde jag mig och strök morgondagens skjorta. 
 
Jag riktigt kände hur vuxenpoängen bara sköljde över mig och efter det har jag kommit fram till 3 saker:
1. att det nog är enklare att stryka med plattången. Resultatet är inte nödvändigtvis bättre, men det är enklare. 2. min beundran för de som stryker alla plagg med denna verktyg är större än man kan tro. 3. en ångmaskin (för kläder alltså) vore välinvesterade pengar. 
 
Slutsats: Förutom någon som lagar mat och diskar, skulle jag inte ha något emot att ha en rumskompis som bär skjortor (som måste strykas) varje dag - för en skjorta till skulle ju inte göra så mycket?  
 
 
English: 
 
The straightning-iron is girls best friend. That's the saying right? Well, it is if you have curly hair and don't necessarily want to spend everyday in those curls. 
 
What many don't know is that the straightener is a multifunctional tool and can also be used for ironing clothes. Something that tends to cause smirks of the "that is the most ridiculous thing I've heard"-kind everytime I mention it. But seriously, it is so convenient. First you do your hair and then straighten out any wrinkles on the dress of the day. 
 
Three days ago I decided to get out the iron that has been sitting in the closet and actually use it. So tonight, after dinner and before sitting down for a writing-session, I ironed my shirt picked for tomorrow.  
I could really feel how the maturity points washed over me. After tonight I have reached 3 conclusions: 
 
1. it was really easier to iron using the straightner. The result wasn't necessarily better, but it was easier. 2. my admiration for those who iron all their clothes knows no limits. 3. a steamer (for clothes that is) would be so worth the money. 
 
Final conclusion: Besides a cook and someone to do the dishes, I would not mind having a roommate who wore shirts on a daily basis - cause really, one more shirt wouldn't hurt, would it? 
Straightener - Work - growing up - shirt - tuesday