Shopping state of mind: More Miranda than a Charlotte

English translation below. 

Efter en super tidig start på dagen - med bussavgång klockan 8.35 - på en SÖNDAG! - för att hinna med bussen till Göteborg och sedan vidare till Stockholm, var helkvällens hemmaspa ännu bättre än jag hade föreställt mig. Eftersom min mamma är, tja, världens bästa, började dagen med en lyxig hemlagad frukost som jag fick äta i lugn och ro utan att hon försökte prata med mig innan jag fått i mig dagens första kaffe. Som jag älskar henne. Detta till skillnad från mina systrar som mer än gärna försöker börja prata två minuter innan kaffet är ens klart (som systrar gör), sällan med goda resultat. 

- tips till de som inte redan vet detta, konversation innan dagens första kopp är generellt sett en dålig ide. 

En tidig busstur från Uddevalla, en timmes väntan i Göteborg, ersättningsbuss till Herrljunga där tåget väntade på att ta 200 passagerare på världens längsta omväg till Stockholm. 

Det var en lång söndag och att avsluta den med en het dusch (en dag får det bli ett bad!), manikyr, ansiktsmask och kvällsyoga var alldeles himmelskt

En snabb tur till Uddevalla är en av mina favoritsätt att komma in i semesterstämning. Perfekt nu när högsäsongen på jobbet börjar. Jag vet. Men denna väldigt spontana weekend med välbehövlig ensamtid med mamma, goda luncher, oplanerade shoppingrundor och långa samtal över kaffe - kom i rätt tillfälle. 

Nu är jag verkligen inte så mycket en JA, låt-oss-gå-och-shoppa-loss-tjej lika mycket som jag är den där ”Du-kan-väl-shoppa-så-tar-jag-en-kaffe-därborta-tjejen. 

Så att spendera mer än en timme med att springa från butik till butik är ganska ovanligt för mig. Och i lördags var det snarare en heldagsshopping och som alltid när jag försöker hjälpa någon annan att hitta en ny garderob fann jag några nya tillskott till min egen. Alla godbitarna var kärlek vid första ögonkastet och även om jag är mer en Miranda än Charlotte i det här avseendet (mer skeptiker än optimism) - när det kommer till kärlek vid ögonkastet vid kläder är jag 100 % Charlotte. Nu är vårgarderob i temat: Grönt och jag längtar tills våren är här. Men för tillfället är en helkväll i pyjamas - bara himmelskt.

 

English: 

After a super early morning - curtesy of an inhumanly early bus departure time at 8.35 - ON A SUNDAY! - to catch the bus to Gothenburg and then on to Stockholm, a full evenings spa treatment - the home edition - was even better than I had imagined. Since my mother is - well, the best! - it started with her making me breakfast at the crack of dawn, then letting me eat it without trying to talk to me sans coffee. How I LOVE her. 

Unlike my sisters who more than often love to start talking two minutes before my coffee is brewed, (you know the way sisters do), rarely with good results. 

 - a friendly advice to those who don’t know, conversation before the first cup of coffee of the day is generally a bad idea. 

Holiday

An early bus trip from Uddevalla, one hour in Gothenburg, another bus to Herrljunga where a train waited to take about 200 passengers on the longest ever detour to Stockholm. It is safe to say that it was a long Sunday and following that with a hot shower, a home manicure, face mask and evening yoga has been - heaven.  

There are few things that can beat a car ride along the coast and a quick trip to Uddevalla is one of my favorite way’s to get into vacation mode. Perfect as the intense work season is just getting started, right? 

This rather spontaneous weekend with some well-needed alone time with my mother, enjoying delicious lunches, unplanned shopping sprees and long talks over coffee - came in just the right time.  

Now, I am not so much a lets-go-shopping!-kind-of-girl as much as I am that ”You do some shopping-I-will-have-a-coffee-at-that-coffeeshop”-girl

So spending more than one hour running from store to store is a big deal for me. And yesterday was more like an all-day shopping tour and like always when I am trying to help someone else find a new wardrobe I found a couple of new additions to my own. Oops. All of the pieces of goodies where love at first sight and though I am somewhat a Miranda rather than a Charlotte in this particular respect (more a sceptic than an optimism) - when it comes to clothes - I am all Charlotte - a complete believer. With a themed spring-closet: green, I can’t wait for spring to arrive.

But for now, spending an evening in my pyjamas in bed is even more heavenly than I can begin to describe. 

Spring in a window

Sun coffee <3 
 
And then the best coming back home plate!  

 

Charlotte - Easter - Holiday - Miranda - Sex and the City - Shopping - Spring - Uddevalla - West Coast - sunday
1
Frida

Låter som du haft en riktigt mysig helg! 😊 Vad blev de för nya tillskott då? 😘❤️

Svar: Åh men du <3 Helt fantastisk. En helt fantastisk kappa och två kjolar jag bara längtar efter att använda. :)
Sara Sharifpour